چی و چی کونگ ( بخش دوم)

*چی و چی کونگ ( بخش دوم):                                                                                                       ترجمه: شرمین رضایی

چی کونگ چینی را به طور کلی می توان به چهار گروه تقسیم کرد:

۱چی کونگ عالمانه ( Scholar  Qigong):

ایده هایی را مطرح می کند تا ذهن را در هماهنگی و آرامش قرار داده، جریان انرژی به صورت عادی و طبیعی برقرار باشد.

برخورداری از ذهن آرام Peaceful Mind نکته بسیار مهم در چی کونگ عالمانه است.

۲چی کونگ طبی Medical Qigong:

که برای شفابخشی و کمک به مدیریت بیماری و بیمار طراحی شده است.

مترجم: شایان ذکر است بنا بر رویکردهای قابل طرح در طب مکمل، در برخورد با مقوله بیماری و فرد بیمار، توجه به ذهن بیمار، عادات زندگی وی از جمله: تغذیه، ساعات خواب و فعالیت، فعالیت بدنی، روابط وی با خانواده و جامعه، نوع لباس و ….، اقلیم ، سن، جنس، وضعیت بدنی و روحی واهمیت دارد. فرآیند درمان در زندگی که خود تابعی از متغیر های مختلف ساده و پیچیده است، به همکاری و اشتراک دانش تمامی فرهنگها و مدیریت بیماری و بیمار نیاز دارد.

۳چی کونگ مذهبی: که موضوع بحث ما نیست.

۴چی کونگ رزمی Martial Qigong:

 برای تغذیه جسم فیزیکی در بالاترین سطح ممکن و افزایش قابلیتهای مورد نیاز در مبارزه طراحی شده است.

افزایش هماهنگی ذهن و بدن، افزایش تمرکز، افزایش قدرت و کارآیی عضلات ، افزایش قابل  ملاحظه ظرفیت قلبی و عروقی و نیز سرعت ریکاوری، تسریع روند بهبود از صدمات و آسیبهای وارده از جمله دست آوردهای این بخش می باشد.

در دنیای امروز با توجه به کاربرد فزاینده طب سوزنی، چی کونگ طبی از سایر گروهها رواج بیشتری دارد. از جمله تمرینات معروف در بخش چی کونگ طبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش پنج حیوان؛ که بیشتر جنبه پیشگیری دارد

چی کونگ چهار فصل؛ که جنبه درمانی آن نیز بسیار قوی و موُثر است

و: هشت قطعه زربفت که از ساده ترین تمرینات چی کونگ طبی به حساب می آید.

 واژهچیدر کاراکتر تصویری جدید چینی از دو کلمه مجزای هوا ( Air) و برنج (Rice) تشکیل شده است. بدون هوا و برنج ( قوت غالب چینی ها)، انرژی وجود نخواهد داشت.

دانش غربی بر پایه تحقیقات و نگرش علمی بنا نهاده شده و دانش کهن شرقی حاصل قرن ها تجربیات اندوخته شده بشری است. این دو اگر به شکل صحیح با هم تلفیق شوند، ما را به نتایج شگرفی رهنمون خواهند ساخت.

*واژه چی درسیستم آوانگاری جدید چینی:

واژهچیبا مفهوم جدید آن ( هوا+ برنج) را به خوبی میتوان بر پایه دانش غربی بیان کرد. می دانیم  در بدن ما واکنش شیمیایی زیر اتفاق می افتد و طی آن یک مول گلوکوز در حضور اکسیژن کافی سوخته و انرژی آزاد میشود:

 

Glucose (C6H12O6) + 6O2 6H2O+6CO2 – 686 Kcal (Energy)

 

که این انرژی آزاد شده به صورتهای زیر خود را نمایان می سازد:

گرما

نور

بیوالکتریسیته ( = چی Qi)

معادله شیمیایی غربی و محتوای جدید موجود در کاراکتر تصویری چینی معادل انرژی ( هوا + برنج) دارای هم ارزی زیر است:

برنج، قوت غالب مردم سرزمین چین بوده و در مفهوم کلی تر، تغذیه را شامل می­شود.                                     Glucose = Rice:

Air = O2

Qi = Bioelectricity

بنابراین آنچه می خوریم و نیز هوایی که تنفس میکنیم از عناصر لازم برای تولید انرژی در بدن می باشند  ( منشأ Post Heaven Qi = چی پس از آسمان).

اگر به ساختار بدن خود توجه کنید، حدود ۹۶% آن از اکسیژن، هیدروژن، نیتروژن و کربن تشکیل شده است. تمامی سلولهای بدن به طور مداوم به اکسیژن نیاز دارند. مغز و عضلات از بخشهایی هستند که نیاز فراوان و مبرم به اکسیژن دارند. تحقیقات علمی ثابت کرده که هر  سلول مغزی نسبت به سایر سلولهای سازنده بدن،  حدود ۱۲ بار بیشتر به اکسیژن نیاز دارد. اگر مغز در حال استراحت باشد، این نیاز مقداری کاهش خواهد یافت و اگر در حال فعالیت باشد، این نیاز از متوسط ۱۲ مرتبه هم بیشتر میشود.

دو شریان بزرگ از کناره گردن و دو شریان کوچکتر از پشت آن ( در مجموع چهار شریان) عمل خون رسانی به مغز را بر عهده دارند. سر با کوچکی نسبی خود توسط ۴ شریان تغذیه میشود و پا علی رغم بزرگی خود با یک شریان اصلی تغذیه میشود و این خود بیانگر نیاز مغز به مقدار قابل ملاحظه اکسیژن ، خون و مواد غذایی برای عملکرد صحیح است.

با عنایت به فرمول ارائه شده ( تبدیل گلوکوز به انرژی)، روش صحیح تنفس نکته بسیار مهمی برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن است و این بر عملکرد مغز که منحصرااز گلوکوز استفاده میکند، به طور مستقیم اثر میگذارد .

برای مثال اگر با کمبود اکسیژن در محل سکونت خود مواجه شوید، اول از همه مغز این کمبود را متوجه شده،  احساس سنگینی و سرگیجه کرده و حتی شاید غش کنید.

________________________________________________________________________________________

*مرجع:                                                                                                                                                                              

Understanding Qigong

By:Grand Master Dr. Yang Jwing Ming

YMAA International

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *