چون درخت ایستادن!

چون درخت ایستادن!

Zhan Zhuang

هر روز صبح زود، قبل از هیاهوی زندگی روزمره، چینی ها از زن و مرد گرفته تا کوچک و بزرگ و پیر و جوان؛ روز خود را با پرداختن به تمرینات سنتی در پارک های نزدیک به خانه خود شروع می کنند.

در یک نمای کلی، انجام تمرینات کششی ریتمیک و نیز تمرین هنرهای رزمی را مشاهده می کنید . جلوه رایج و چشم نواز این تمرینات ، تای چی چوان Taijiquan یا همان ورزش آهسته، استادانه و بی نقص چینی هاست که در گروه هنرهای رزمی نرم قرار می گیرد. این روش ذهن و جسم را پرورش داده، رها    می کند.

نخستین بار وقتی تعداد زیادی انسان های پیر و جوان را در کنار هم می بینید که با آرامش و آسودگی، به نرمی، لطافت و با وقار و نیرومندی در زیر سایه درختان تمرین می کنند، یکی از لحظه های فراموش نشدنی عمر خود را تجربه می کنید. اما اگر نزدیک تر آمده و دقیق تر نگاه کنید، مناظر شگفت انگیز تری نیز خواهید یافت. در میان تمامی این فرم های متحرک که در گوشه و کنار انجام میشوند، یکسری فیگورهای خاص شما را مجذوب خود می سازد. آن ها شبیه درختان  ایستاده اند. زنده ولی کاملاً در سکون و بدون حرکت!

اگرچه حرکت مشخص و واضحی وجود ندارد، ولی ذهن و جسم آن ها متوجه یکی از توان فرسا ترین و قوی ترین شکل های تمرینات ستی چینی است که تا کنون توسعه یافته است. این تمرین کاملاً بر رشد عمیق درونی متمرکز است که پرداختن به آن به راستی نیازمند فراگیری قابلیت ایستادن مانند یک درخت است. این روش را در زبان چینی به عنوان Zhan Zhuang «ایستادن مانند درخت» می شناسند و آن را Jan Jong  یا در جنوب چین Jam Jong تلفظ می کنند.

ایستادن مانند یک درخت با ریشه های عمیق، تنه محکم و شاخه های بزرگ و گسترده که گویی به آسمان ها می رسد، شما را به ظاهر بی حرکت نشان می دهد ولی در واقع از درون رشد می کنید. این تکنیک که در گذشته در هاله ای از رمز و راز قرار داشت، اکنون توجه بین المللی فزاینده ای را همراه با انجام پژوهش ها و آزمایشات علمی به خود اختصاص داده است.

 

 

نتایج این تحقیقات آشکار و غیر قابل تردید بوده، تأثیرات زیر را تأیید می کند:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • درمان موفق بیماری های مزمن
  • تأمین سطح بالایی از انرژی برای فعالیت های روزانه
  • کمک به ترمیم و بازسازی طبیعی دستگاه عصبی

سیستم Zhan Zhuang با نقش ارزنده ای که در  پرورش انرژی حیاتی ایفاء می کند، شگفتی بسیاری از مردم را برانگیخته است زیرا اگرچه این تکنیک به یقین یک روش تمرینی بسیار فعال و جدی است، در عمل هیچ حرکتی در آن انجام نمی شود!

بدون شباهت به سایر روش های تمرینی که انرژی مصرف می کنند، در این تکنیک انرژی تولید می شود.

چگونه این امر ممکن است؟! پاسخ به این سئوال را باید در طبیعت رفتار انرژی هنگامی که در بدن انسان جریان    می یابد جستجو کرد …

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ترجمه: شرمین رضایی

منبع:

The Way of Energy: Mastering the Chinese Art of Internal Strength with Qigong Exercise

By: Lam, Kam-Chuen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *