چی و چی کونگ ( بخش سوم)

*چی و چی کونگ ( بخش سوم):                                                                                                          ترجمه: شرمین رضایی

انواع چی در تعریف چینیان وجود دارد. چینی ها به انرژی آسمان Kong Qi ( چی آسمان می گویند). در فرآیند تنفس، این انرژی را وارد بدن خود ساخته و به انرژی حاصل از فرآیند گوارش می افزاییم. چی پس از آسمان ( –Post Heaven Qi) , چی حاصل از غذا و هوا ( تنفس) است. آن را پس از آسمان میگویند زیرا مربوط به پس از تولد و دیدن آسمان است.

چی پیش از تولد ( Pre Heaven Qi) یا چی قبل از آسمان، ریشه ارثی داشته مربوط به دوران قبل از تولد و دیدن آسمان است.

چینی ها از واژهچیاستفاده گسترده ای می کنند. دانش چی کونگ چینی فقط محدود به انسان نبوده بلکه در مورد نجوم، کهکشان ها، طبیعت و هر نوع انرژی موجود در هستی نیز بحث می کند. آنچه را در دانش غربی تحت عنوان نیروی جاذبه مطرح میشود چینیان  قرن ها قبل در حوزه بحثچی زمینمطرح کرده اند.

واژه Kong Qi به معنی Air ( هوا) و نیز بیانگر بخشی از انرژی جاری در بدن است. Kong Qi و Qi  عینابا هم یکسان نبوده ولی به هم وابسته هستند. بنابراین، آنها که میگویندچی کونگ راجع به تنفس صحیح سخن میگویددرست میگویند و آنها هم که میگویندچی کونگ راجع به انرژی جاری در بدن صحبت میکندباز هم درست میگویند زیرا هر دو راجع به یک چیز ولی با مفاهیم متفاوت صحبت میکننند.

آنچه که چینی ها به عنوانچیجاری در بدن میگویند در واقع همان بیوالکتریسیته است. اگر آن را بیوانرژی و یا بیوالکترومغناطیس هم بنامیم، غلط نگفته ایم زیرا هر میدان الکتریکی، میدان مغناطیسی هم دارد و بر عکس. البته اگر آن را بیو انرژی( بیو الکترو مغناطیسبنامیم، گرما و نور را هم شامل میشود.

اگر انرژی را صرفا بیو الکتریسیته در نظر بگیریم؛ این سئوال پیش می آید که از نوع جریان متناوب AC ( Alternative Current) است یا جریان مستقیم)  DC ( Direct Current ؟!

این که ما انرژی را به عنوان بیوالکتریسیته در نظر میگیریم فقط برای آن است که بتوانیم آن را به شکل تا حد امکان ساده ای بیان کنیم و بدینوسیله بتوانیم خیلی از پدیده های جاری در بدن را شرح داده، تحلیل کنیم. در واقعچیبه مراتب پیچیده تر از بیوالکتریسیته است. مطالعات جدید نشان می دهد که هنگام رهایی، جریان الکتریکی در عضلات بیشتر از زمانی است  که آنها در حالت گرفتگی و انقباض هستند. در حالت گرفتگی عضلات به دلیل افزایش مقاومت ( R), جریان انرژی کاهش میابد.

مقاومت بافتها و بخشهای مختلف بدن نیز در مقابل عبور جریان متفاوت است. فاسیا( Facia), تاندونها، لیگامنت  ها، عضلات، نخاع، بافت چربی، استخوان وهر یک مقاومت متفاوتی در برابر عبور جریان از خود نشان می دهند.

نوع جریان AC یا DC هم  به ذهن و تفکر شما  و روشی که انرژی جریان می یابد بستگی دارد. وقتی دست به بیرون ضربه می زند، انرژی به سمت بیرون جریان یافته و وقتی به داخل جمع میشود، جهت جریان نیز تغییر می کند.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به کتاب زیر مراجعه نمایند:

The Body Electric, By: Prof. Robert Becker & Gary Selden

*بخش­های مختلف بدن در کونگ­فوی چینی:

در غرب چگونه بدن را به بخشهای بالایی و پایینی تقسیم می کنند؟

 در جوامع غربی ناحیه کمری که مرکز ثقل را در بر گرفته و ما از آن ناحیه به جلو، طرفین و یا عقب خم می شویم را در نظر گرفته و بخشهای بالاتنه Upper Body و پایین تنه Lower Body را نسبت به آن تقسیم می کنند.

چینی ها روش تقسیم بندی دیگری دارند:

۱) در بخش پیکره فیزیکی و از دید ساختار تمرینات، بدن را به سه بخش پایینی ( ریشه / Root: از زانو به پایین)، میانی ( Middle Section: از زانو تا ناحیه سینه، در برگیرنده دان تین تحتانی: Lower Dantien ) و  بالایی  ( Upper Section: از سینه به بالا) تقسیم می کنند و برای هر بخش دستورالعملها و ایده های تمرینی خاص خود را دارند. نحوه هماهن گی و یگانه سازی عملکرد این بخشها نیز در هنرهای رزمی چینی به ویژه تای جی چوان از اهمیت خاصی برخوردار است.

۲) در بخش پیکره انرژی، آنها دیافراگم را محل تقسیم بالا و پایینِ تنه می دانند. در بخش بالای دیافراگم، انرژی حاصله  Upper Level Qi

  نام داردکه در حضور اکسیژن و از سوخت و ساز مواد غذایی حاصل میشود.

چی جاری در بدن نیز Lower Body Qi نامیده میشود که در زیر دیافراگم قابل طرح است.

هر بخش از بدن شامل عضلات، تاندون ها، لیگامنتها ( رباطها)، ارگانها، فاسیا ومقدار مشخصی از انرژی را دریافت می کنند. وقتی دیافراگم به پایین کشیده می شود، اکسیژن به داخل آمده و وقتی به بالا رها میشود، هوا تخلیه میشود. به دلیل آنکه ما مرتب نفس میکشیم، عضله دیافراگم مرتب در حال فعالیت است و به دلیل همین فعالیت مرتب، قابلیت هدایت الکتریکی Conductivity( رساناییدیافراگم بسیار بالاست. در بالای دیافراگم قلب و ششها قرار دارد. دیافراگم در بالا و پایین توسط فاسیا Facia پوشیده شده است. عضله دیافراگم رسانایی خوب است که توسط رسانای ضعیف ( فاسیا) از بالا و پایین احاطه شده است. فاسیا که رسانای ضعیفی می باشد، نقش بسیار مهمی در ساختار بدنی ایفا می کند. این غشای نازک که عضلات را در بر گرفته است، با ایجاد تفاوت در شارژ الکتریکی گروههای مختلف تارهای عضلانی، عملکردهای مختلف در آنها را ممکن می سازند.

به عنوان مثال:

دست شامل عضلات متعدد و متفاوتی است که حرکت آن را در جهات مختلف ممکن می سازند و حرکت دست به هر طرف توسط یک گروه از عضلات ممکن می شود.

عضلات مختلف قابلیت و قدرتهای متفاوتی از خود بروز می دهند. برای نمونه عملکردهای مرتبط با جمع شدن دست به داخل قوی تر از عملکردهای مرتبط با باز شدن دست به بیرون است. به دلیل همین تفاوت در قابلیت و عملکرد، سطح انرژی عضلات هم متفاوت است. چطور چنین  تفاوتی ممکن بود اگر اگر تمامی عضلات در تماس یکسان با هم بودند؟!

بنابراین به ساختاری نیاز است تا آنها را از هم مجزا سازد و فاسیا در بدن همین نقش مهم را بر عهده دارد.

وقتی رسانای خوبی نظیر دیافراگم توسط دو لایه رسانای ضعیف ( فاسیا) ساندویچ ( احاطه) شده باشد، یعنی دیافراگم میتواند همانند باطری شارژ را در خود ذخیره کند.

چینی ها به هوا و اکسیژنی که وارد شده و تا دیافراگم به پایین می روند،چی بالای سطحمیگویند در حالیکه، هوا نمیتواند در ناحیه زیر دیافراگم بماند و باید سریع تخلیه شود.

تخلیه باد در افراد بزرگسال و یا آروغ زدن در اطفال شیرخوار همه بیانگر این نکته مهم هستند که بخش زیر دیافراگم تمایلی به نگهداری هوا در خود ندارد.

در ششها، اکسیژن وارد جریان خون شده و به سرتاسر بدن جریان میابد.

ناحیه دیافراگمی را چینی ها دان تین میانی می نامند Middle Dantien

زیرا در این ناحیه انرژی ذخیره میشود و آن را باچی پس از آسمانمرتبط می دانند

________________________________________________________________________________________

*مرجع:                                                                                                                                                                              

 

Understanding Qigong

By:Grand Master Dr. Yang Jwing Ming

YMAA International

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *