مبانی علمی راز جوانی در چین باستان

مبانی علمی راز جوانی در چین باستان

(توصیه شماره 2 دکتر یانگ)
Dr. Yang, Jwing-Ming, YMAA CA Retreat Center, 3/02/2020
ترجمه: سمیه سمساریلر، عضو کمیته پژوهش و ترجمه YMAA IRAN

مقدمه:

تحقیقات علمی که در دوسال اخیر داشتهام، مرا یاری داد تا گره یکی از رموز تأثیرگذار چیکونگ را بگشایم:

به چه علت در میان چینیها و در ایام کهن، طول عمر بالای صد سال رواج داشته است؟

علیرغم بیش از پنجاه سال مطالعه دقیق در حوزه چیکونگ، این را یک مکاشفه عظیم میدانم. مقالهای که از پی این مقدمه میآید تنها فصل اول کتابی است تحت عنوان: “رمز کهن جوانی، یک نظریه علمی”. اگر مایل به مطالعه کتابهای من هستید، به وب سایت www.ymaa.com

خلاصه:

نکته اساسی در برخورداری از طول عمر و مقابله با پیری، در توانایی جسم برای حفظ یک مرکز انرژی قدرتمند ریشه دارد که مستقیماً با یاری تولید طبیعی هورمونها شکل میگیرد. این مرکز از دو نقطه مهم انرژی تشکیل شده است: مغز و روده؛ این نقاط توسط ستون مهرهها به یکدیگر وصل شدهاند. وجود جریان قدرتمند و بدون محدودیت از چی در میان این دو مرکز انرژی، برای حفظ سلامت الزامی است. برای درک فراگیر مبانی این نظریه، در ابتدا پیشینه مختصری از روشهای سنتی و دستاوردها را ارائه نموده، سپس آنها را به تحقیقات علمی بهروز تر پیوند داده و در نهایت، با روشهایی که به عنوان تمرین منظم روزانه پیشنهاد میکنم، بحث را تمام میکنم.

پیشینه:

1. این که چینیها در اعصار کهن قادر بودند عموماً بیش از 09 و تا 129 سالگی زندگی کنند، امری شناخته شده است. در آن زمان میانگین عمر چهل سال بوده است. یک ضربالمثل کهن چینی هست که میگوید: “مرگ در صد و بیست سالگی، زود هنگام است”. طول عمر همواره با سلامتی، آرامش و توازن همراه بوده است.

2. در گذشته تکنولوژی پیشرفته وجود نداشت تا تئوری و دانش نهفته در این پدیده را آشکار ساخته و تشریح کند. تمام نتایج استدلالها در تجربیات غیر علمی نسلهای بیشمار انباشته شده بود.

درک و تفسیر چینیان باستان:

1. قطبی بودن بدن: این آگاهی از زمانهای بسیار قدیم وجود داشته است که دو نقطه خاص از بدن، دو قطب از یک قطبیت بسیار مهم را تشکیل دادهاند. این نقاط مهم ترین نقش را در تندرستی و سلامت داشتند. یکی از آنها مرکز سر شناخته میشده و تحت عنوان Mud Pill Palace یا دانتین فوقانی نامیده شده است. دیگری را مرکز ثقل (مرکز جسم) میدانستند و آن را دانتین حقیقی تحتانی می- نامیدند. دانتین فوقانی را جایگاه روح (مرکز روحی) و دان تین تحتانی حقیقی را جایگاه چی (مرکز انرژی / مرکز جسمی) میدانستند.

روح، تجلی انرژی در دانتین بالایی (کیفیت انرژی) را مدیریت کرده و کمیت چی توسط دانتین تحتانی فراهم میشود. در واقع برای اولین بار در فصل 11 کتاب دائودِه جینگ که حدود 2199 سال پیش توسط لائودزه به رشته تحریر درآمد، به این قطبیت و ارتباط اشاره شده است.** (توضیحات 1)

2. ارتباط میان دو قلب: دانتین فوقانی و دانتین تحتانی حقیقی توسط خط سیر نخاعی: Chongmai( Thrusting Vessel) که اساساً یک مخزن (خط سیر) انرژی در امتداد ستون مهرههاست، به هم متصل شده اند. واژه Thrust بیانگر آنستکه بنا به عقیده چینیها، چی با سرعت، به روانی و بدون مقاومت در این خط سیر حرکت میکند. بنابراین، این دو قطب، این قطبیت انسانی، عملکردی همانند یک وجود یگانه داشته و همزمان با یکدیگر همگام و همفاز میشوند.
این ساختار، اساس سیستم مرکزی انرژی در انسانها و حیوانات را تشکیل داده، یک مؤلفه حیاتی و ضروری برای زندگی است. وقتی که جنین شکل میگیرد، این قطبیت اولین جزئیست که پدید میآید. ارتباط میان دانتین فوقانی و دانتین تحتانی حقیقی باید روان و بدون اختلال باشد. بنابراین، سلامت ستون مهرهها لازمه برخورداری از زندگی سالم و طولانی است.

3. چی محافظ: Wei Qi :Guardian Qi: واژه Aura به عنوان نوعی انرژی تعریف شده که بدن را احاطه کرده است. به این مفهوم در برخی فرهنگها هاله گفته میشود که هم در فرهنگ شرقی و هم در فرهنگ غربی از جمله در بودایی و مسیحیت وجود دارد. با این که

تحقیقات علمی از اثبات دقیق وجود هاله فردی ناتوان بوده است، چینیان دریافتند که این پدیده، نوعی انرژی حفاظ مانند و بیضی شکل است که پیکره فیزیکی را احاطه کرده و مستقیماً با قطبیت مرکزی بدن در ارتباط است. هرقدر چی در مرکز وجود شما قویتر باشد، چی محافظ نیز قویتر خواهد بود. چی محافظ ارتباط بسیار قوی و محکمی با سیستم ایمنی، توانایی دفع بیماریها و فرآیند بهبودی دارد. اگر بتوانید یک هسته مرکزی چی قدرتمند را ساخته و آن را حفظ کنید، آنگاه چی محافظ به روح و اهداف درونیتان قدرت بسیاری خواهد بخشید.

4. پمپهای انرژی: چینیان دریافتند که ناحیه شکم (بخش تحتانی شکم) و پرینیوم (ناحیه میان مقعد و آلت تناسلی) میتوانند به شکل بسیار مؤثری چی را در سرتاسر بدن به گردش بیاندازند. این پمپها بخشهای طبیعی از طراحی و خلقت بدن انسان هستند. برای مثال هنگام رشد جنین در داخل رحم، از این پمپها برای دریافت مواد غذایی، آب و اکسیژن از طریق بند ناف استفاده میکند.

ایده وجود چنین پمپهایی در بدن برای به حرکت درآوردن آب، در جدول مریدینهای داخلی در زمان سلسله تانگ (تقریبا در 950 میلادی) مطرح شده بود. بخشی که بیانگر ستون مهرههاست، همان مسیری است که آب در آن جریان مییابد. دانش امروزی وجود یک سیال یا همان مایع مغزی- نخاعی و نه آب را در ستون مهرهها تأیید کرده است. در این جدول، آب ( انرژی آبی) به دو صورت حرکت میکند:

الف) فردی که زمین را شخم میزند

ب) بچه هایی که چرخ چاه را میچرخانند.

مرد در ناحیه شکمی و بچه ها در ناحیه پرینیوم قرار دارند. من باور دارم این پمپها به صورت فیزیکی، کل سیستم مرکزی چی را در جهت بالا و پائین به حرکت در آورده و به ویژه، سیستم لیمبیک Limbic (سامانه عصبی- احساسی) را تحت تأثیر قرار میدهند. نوسانات سیستم لیمبیک، به قسمت- های مختلف بدن پیام داده، آنها را برای تولید هورمونها به فعالیت وادار میکند. این فرآیند شرایط مساعدی را برای تولید حجم بالاتر و با کیفیت بهتری از انرژی (چی) در بدن فراهم میکند.

احتمالاً به همین دلیل چینیان باستان به این نتیجه رسیدند که این نواحی اساساً پمپهایی هستند که چی را در بدن به جریان میاندازند.

تعابیر و تفاسیر علمی:

1. نقاط کانونی (مراکز رزونانس/تشدید): ما با این مفهوم که هر خط دارای دو نقطه است که آن را تعریف میکند، آشنایی داریم. در بیضی، دو نقطه کانونی وجود دارد. هر قدر بیضی عریضتر باشد، نقاط کانونی آن به هم نزدیکتر میشوند و اگر بیضی آن قدر عریض شود که به دایره میل کند، نقاط کانونی بر هم منطبق میشوند(= مرکز دایره).

نمودارهای صفحه بعد این مفهوم را نشان دادهاند. با اینحال، وضعیت سه بعدی (کروی شکل، تخم مرغی شکل) را هم در نظر بگیرید.

اگر دانتین فوقانی و دانتین تحتانی حقیقی را به عنوان نقاط کانونی در نظر بگیریم، در این حالت یک فضای تخم مرغی شکل بدن انسان را احاطه کرده است. در میان این فضا، دانتین فوقانی و دانتین تحتانی حقیقی – چنانچه در تصویر با PF1 و PF2 نشان داده شده است – ارتباط هماهنگی را با یکدیگر به اشتراک میگذارند.

این نقاط دارای انرژی هستند و بنابراین، من آنها را مراکز رزونانس (تشدید) مینامم.

آنها در واقع همان نقاطی هستند که دانشمندان امروزه آنها را تحت عنوان دو مغز بدن مطرح میکنند. مغز اول همان است که در سر قرار گرفته و مغز دوم، در روده (دستگاه عصبی رودهای) واقع شده است. دانشمندان این دو را تحت عنوان مغز طبقهبندی میکنند زیرا هر یک از آنها قابلیت عملکرد مستقل را دارند. این ویژگی ارزش و اهمیت آنها را برجستهتر مینماید.

ستون مهرهها که مستقیماً به ساقه مغز متصل شده و تا ناحیه کمری و پائینتر ادامه دارد، مسیری را برای ارتباط این دو فراهم مینماید.

چون ستون مهرهها از بافت عصبی با قابلیت رسانایی بسیار بالا تشکیل شده، دو مغز میتوانند در لحظه با هم هماهنگ شده و مانند یک مدار الکتریکی واحد عمل کنند.

نظریه دو مغز با توضیحات چینیان در مورد دانتین فوقانی، دانتین تحتانی حقیقی و خط سیر نخاعی کاملاً مطابقت دارد.

2. نقاط مبداء مرکز رزونانس(تشدید): در حالی که جانمایی مغزهای بالایی و پائینی آسان است، تلاش برای کشف و یافتن نقاط مبداء هر یک از مراکز رزونانس به زحمتش میارزد. میدان چی در سر کروی است. بنابراین از نظر منطقی، مرکز رزونانس آن باید در مرکز سر قرار داشته باشد. سیستم لیمبیک در مرکز سر واقع شده و باور بر آنستکه بسیار قوی بر ذهن ناهوشیار (ضمیر ناخودآگاه) تأثیر داشته، امکان دارد محل ذخیره حافظه ژنتیکی باشد. ** (توضیحات 2) من باور دارم که این سیستم بر ذهن نیمه هوشیار نیز اثر میگذارد.

ناهوشیار/ناخودآگاه دربردارنده حالتی است که در آن هوشیاری کاملاً غایب است. بسیاری از جنبههای تمرین چیکونگ به خصوص مدیتیشن (مراقبه) دربرگیرنده ذهن هوشیاری است که در حالتی خواب گونه ( نیمه خواب) همچنان حضور دارد. ذهن نیمه هوشیار میتواند منبع شهود، احساس و عمل شما باشد. در کتاب The Second Brain، نویسنده به مغز پائینی به عنوان منبع هوش غریزی (فطری) اشاره میکند. **(توضیحات3)

با اینحال، من در حقیقیت معتقدم ارتباط مغز دوم با سیستم لیمبیک از اهمیت بیشتری برخوردار است. باور دارم کاملاً صحیح است که بگوئیم ذهن نیمههوشیار در سیستم لیمبیک مستقر است و به عنوان مرکز روحی (معنوی) زندگی عمل میکند.

مرجعی در دائودِه جینگ وجود دارد به نام “مرکز انجام دادن هیچ چیز” به معنی (عمل بی عملی) و (تفکر به هیچ فکری/ فکر بی فکری: Wuwei). در اصل، سخن از مرکزی است که همه چیز در آن طبیعی و خود به خودی است بدون نفوذ یا تداخل هوشیاری. **(توضیحات4) من معتقدم این متن ثابت خواهد کرد که سیستم لیمبیک، مرجع اصلی مرکز رزونانس بالایی است. مرکز رزونانس پائینی باید در هنگامی که به حالت طبیعی ایستادهایم، مرکز فیزیکی جاذبه باشد. این مرکز در اصل روده شما (دانتین تحتانی حقیقی) است. مرکز جاذبه نقطهای از بدن است که در آن جرم بیشترین انباشتگی را دارد و نیروی جاذبه بر آن ناحیه بیشتر اعمال میشود. این ناحیه از نظر علمی، منطقی ترین مکان به عنوان مرکز رزونانس انرژی به نظر میآید زیرا از نقطه نظر تعادل بدنی، تناسب و استحکام فیزیکی و ذهنی، بیشترین موازنه نیرو در آن ناحیه اعمال میشود. اعتقاد دارم این ناحیه، اولین سلولی است که هنگام شکلگیری جنین به وجود میآید و بنابراین، باید به عنوان ریشه مرکزی اداره و کنترل تمام جنبههای زندگی واقع شود.

3. حرکت انرژی در بدن: علاوه بر میادین چی که توسط دو مغز بالایی و پائینی تولید میشوند، یک میدان چی دوار و قدرتمند دیگر هم وجود دارد (میدان مغناطیسی) که توسط قلب ایجاد میشود. درست مانند الکتریسیته، چی برای جاری شدن به اختلاف پتانسیل نیاز دارد. از آنجا که مکان قرارگیری قلب به سمت جلو و چپ قفسه سینه نزدیکتر است، انرژی حاصل از این عدم تعادل، نیروی محرک اصلی برای جریان مارپیچ انرژی در سرتاسر بدن را ایجاد میکند. تأثیر مشابهی در ستون مهرهها رخ میدهد و به موجب آن، چی به ناحیه پشت بدن جابجا میشود. به دلیل همین عدم تعادل انرژی (اختلاف پتانسیل)، در چیکونگ لاک لاکپشت، تمرینها به گونهای طراحی شدهاند که از جهت حرکت این موج، از عقب به جلو، پیروی میکنند.

متأسفانه، علم هنوز نتوانسته یک نقشه دقیق از جریان میدان مغناطیسی (چی) و تغییرات آن در بدن را ترسیم کند. در خلال تمرینات و تجربیات شخصی خودم از چیکونگ، من شاهد و آگاه بر الگوی کلی این جریان بودهام. میادینی که در تصاویر زیر رسم شده، به شکل سادهسازی شده، برای خوانا بودن این مفهوم کلی ارائه شده اند:

4. تأثیرات ترکیبی تمامی میادین چی: هنگامی که میدان انرژی تشکیل شده توسط دو مغز با میدان انرژی شکل گرفته توسط قلب به هم میپیوندند، میدان چی حاصله در بخش پشت قویتر و متراکمتر میشود. سمت جلوی بدن از تراکم کمتری برخوردار است و بنابراین، می- توانیم جلوی بدن را یین و پشت بدن را یانگ درنظر بگیریم. از سوی دیگر، چی در جلوی بدن نسبت به عقب بدن، تا فاصله دورتری از بدن امتداد یافته، جاری میشود. هنگامی نتایج عمیقتری حاصل میشود که از تمامی میادین انرژی در این وضعیت آگاه بوده و از این آگاهی در تمرینات روزانه خود بهره ببریم. چیزی که به اندازه یک تپش قلب کوچک مینماید، میتواند تغییری ظریف اما مؤثر در چی بدن ایجاد و ذهن و جسم را تحت تأثیر قرار دهد. مشخص شده که نوسانات و دامنه ضربان قلب با سلامت روانی در ارتباط است. تئوری من این است که با هر ضربان قلب، شکل و شمایل سرتاسر میدان انرژی بدن دستخوش تغییر شده، از کشیدگی بیشتر تا گردی بیشتر میل میکند.

بنابراین، دو مرکز رزونانس نه تنها از منظر فیزیکی، بلکه از منظر انرژی نیز باید به هم نزدیک و از هم دور شوند. کل این فرآیند باید در خدمت فعالیت و تحریک سیستم لیمبیک و در نتیجه، تولید هورمونها باشد.

5. غدد صنوبری و هیپوفیز: اطمینان دارم دانههایی که چینیان باستان در Mud Pill Palace (کاخ دانه گِلی) نام برده اند، به این غدد اشاره دارد که در سیستم لیمبیک واقع شده اند. ** (توضیحات 5) غده صنوبری با رشد معنوی و غده هیپوفیز با رشد جسمی در ارتباط است. این دو غده اگر سرپرست کل نباشند، نقش عمدهای در سرپرستی حوزه سلامت جسمی و روحی برعهده دارند. واژه کاخ بر تأثیر انعکاسی آنها دلالت دارد به این معنی که این غدد به عنوان مثال در تمرینات چیکونگ میتوانند تحریک و مرتعش شوند. فرهنگهای غربی، غده صنوبری را چشم سوم میدانند. این غده هورمون ملاتونین را ترشح میکند که عموماً با خواب خوب، سیستم ایمنی سالم و نیز تندرستی مرتبط است. مراقبههای عمیق باعث تولید ملاتونین بیشتر میشوند که علاوه بر توسعه آرامش، اثرات تنظیم کنندهای بر ذهن و هیجانات دارد. بخشی از دستاوردها و ادراکات ما حاصل پرداختن به این لحظات مراقبه است و بنابراین، باور دارم که ملاتونین نقش عمدهای در رشد معنوی ما بر عهده دارد.

غالباً غده هیپوفیز را غده راهبر سیستم اندروکرین مینامند زیرا مسئولیت کنترل و عملکرد چندین غده دیگر مرتبط با حفظ سلامت جسمی را برعهده دارد. در میان این هورمونها، HGH (هورمون رشد انسان) هم هست که رشد جسمی، تولید سلولها و ترمیم بافتها را تظیم میکند. حفظ عملکرد درست این غده به پیشگیری از سالخوردگی جسمی و کاهش زمان بازسازی و ترمیم سلولی کمک میکند.

6. دوران یا حرکت مایع مغزی – نخاعی: داخل مغز و ستون مهرهها، مایع شفافی به نام مایع مغزی- نخاعی (CSF) جریان دارد. وقتی خواب هستیم و عمیقاً نفس میکشیم، این مایع به دفع هرگونه پسماند متابولیکی انباشته شده کمک کرده، به روش موزون و موج مانند حرکت مینماید. کلید سلامت و عملکرد طبیعی مغز در پمپاژ مناسب مایع مغزی – نخاعی و جریان نرم و روان آن در مغز نهفته است. افزایش جریان انرژی در خلال تمرینات چیکونگ باید تکمیل کننده فرآیند گردش طبیعی CSF باشد. برای کمک به افزایش روند پاکسازی، میتوانید به نحوی طاقباز دراز بکشید که سر در ارتفاع پائینتری از تنه قرار بگیرد. این حرکت برای افرادی که دچار آسیبهای مغزی نظیر تومورها یا آلزایمر شده اند، مفید است. عمیقاً باور دارم که تمرین چیکونگ یک روش بسیار مطمئن و مؤثر برای پاکسازی شخصی مغز و شفافیت بیشتر آن است.

7. ضربانهای سیستم لیمبیک: مشخص شده که ضربانهای سیستم لیمبیک (موجهای بالا رو و پائین رو) میتواند تحت تأثیر تنفس به ویژه هنگام تنفس از بینی افزایش یافته و یا حتی به واسطه ضربان قلب تحت تأثیر قرار گیرد. ضربان قلب به حرکت مایع مغزی – نخاعی در درون و بیرون مغز کمک میکند. براساس این یافتهها، میتوان حدس زد که با تمرین بیشتر (تقویت قلب و تنفس)، میتوان به تنظیم یا حتی افزایش ترشح هورمونها در سیستم لیمبیک به ویژه در غدد صنوبری و هیپوفیز کمک کرد.

تمرین باستانی و ایدههایی برای تمرین امروزی:

1. تنفس شکمی:

اغلب متخصصین چیکونگ چینی بر تمرین تنفسهای شکمی تأکید میورزند. تنفس شکمی را “برگشت به تنفس کودکی” نیز میگویند. از طریق این تنفس، سیستم لیمبیک به شکل مستمر ماساژ داده میشود و در نتیجه، ترشح هورمونها از غدد صنوبری و هیپوفیز مییابد. برای تولید چی بیشتر، لازمست تا چربی ذخیره شده در ناحیه شکمی خود را به چی (انرژی) تبدیل کنید. این کار از طریق تمرینات شکمی ممکن میشود. برای افزایش این اثرگذاری باید عضلات شکمی خود را تقویت نمائید. این فرآیند تحت عنوان “ساختن بنیان و اساس دانتین”نامیده میشود. تنفسهای عمیق شکمی ستون مهرهها و سیستم لیمبیک را به بالا و پایین تحریک میکند. دیافراگم میتواند در خلال تنفسهای عمیق تا دو سانتیمتر پائین کشیده شود که بدین ترتیب غدد آدرنال (فوق کلیوی) واقع در کلیهها را ماساژ میدهد. همچنین، تنفس دیافراگمی را با افزایش میزان تولید هورمون ملاتونین مرتبط دانسته اند، بنابراین قطعاً این تنفس با غده صنوبری نیز ارتباط دارد.

2. هماهنگیباپرینیوم(مقعد):

پس از آنکه هنرجویان چیکونگ تنفس شکمی را فراگرفتند، آن را با حرکت پرینیوم هماهنگ میکنند. به طور مشخص در مرکز پرینیوم یک نقطه مهم طب سوزنی به نام هوئی یین Huiyin (نقطه ملاقات یین) وجود دارد که آن را کانون اصلی این پمپ میدانند. اغلب موارد، به سادهگی آن را مقعد مینامند. هر چند این ساده سازی کار دقیق و درستی نیست، اما به اندازه کافی به نقطه هوئی یین نزدیک هست که نتیجه مشابه ایجاد کند.

پمپ هوئی یین میتواند به بهبود جریان چی در مغز، روده و ستون مهرهها (دانتین بالایی، دانتین تحتانی حقیقی و خط سیر نخاعی) کمک کند و یک مؤلفه اساسی و مهم در حرکت چی به داخل و خارج بدن است. در هماهنگی با تنفس عمیق، این پمپ میتواند به شکل مؤثری سبب حرکت سیستم لیمبیک و ستون مهرهها به بالا و پائین شده، روند بهینه و گستردهتری را برای افزایش ترشح هورمونها مهیا کند. اعتقاد دارم که این پمپ به بهبود جریان مایع مغزی – نخاعی نیز کمک میکند. برای افزایش کارآیی و عملکرد بهتر این پمپ، علاوه بر عضلات ناحیه شکمی، باید عضلات ناحیه پرینیوم را نیز تمرین داده، ورزیده نمائید. باید بهطور منظم عضلات اطراف هوئی یین را به نحوی تمرین دهید تا بتوانید با ذهن خود این عضلات را کنترل و اداره کنید.

3. نگهداشتن ذهن بر دانتین:

از نظر متخصصین چیکونگ، نکته اساسی دیگر برای پرداختن موفق به چیکونگ، رشد مهارت نگه داشتن ذهن متمرکز بر دانتین فوقانی و دانتین تحتانی حقیقی است. دانتین در لغت به معنی “مزرعه اکسیر” است و به ناحیهای اشاره میکند که میتوانید انرژی را در آنجا تولید کرده، رشد بدهید. وقتی ذهن بتواند بر این دو ناحیه متمرکز شود، چی در امتداد خط مرکزی بدن باقی مانده، به بیرون منحرف نشده و بیهوده مصرف نمیشود. در خلال تمرین، باید همواره ذهن خود را بر این دو نقطه برای حفظ و تولید انرژی نگه داشته، هماهنگی این دو مرکز را نظاره کنید. هنگامی که عادت تمرکز نیمه هوشیارانه بر مراکز فوق را به وجود آوردید، آنگاه میتوانید میزان مناسبی از چی که برای بالا بردن سطح ترشح هورمون در دانتین فوقانی (سیستم لیمبیک) لازم است را تأمین نمائید.

4. تمرینهای خط سیر کمری: **(توضیحات 6) خط سیر کمری Daimai به نحوی خط ناحیه کمر را دنبال میکند. در طب چینی و چیکونگ به خوبی مشخص شده وقتی چی در خط سیر کمری به مقدار کافی منبسط شود، سیستم ایمنی ارتقاء یافته، تقویت میشود. هدف عمده از انجام تمرینات ناحیه شکمی تقویت خط سیر کمری است. مرکز خط سیر کمری همان مغز دوم: مرکز ثقل فیزیکی است. وقتی چی در این ناحیه (مرکز رزونانس پائینی) قوی و منبسط است، سیستم لیمبیک (مرکز رزونانس بالائی) نیز منبسط خواهد شد زیرا بهطور خودکار با مرکز همتای پائینی خود هماهنگ و تنظیم میشود. در حقیقت، اغلب رزمیکاران چینی (در بخش کونگ فوی بیرونی: External Style) برای افزایش کیفیت توانایی ابراز چی و نیرو در تمرینات
خود، از کمربند (شالبند) استفاده میکنند. وقتی کمر بسته میشود، مقاومت ایجاد شده در ناحیه کمری باعث میشود که بدن انرژی خود را به فاصله دورتری منبسط نماید. هماهنگی تنفس با پمپ هوئی یین ضمن استفاده از تنفس شکمی معکوس به افزایش نیروی حیاتی درونی و تقویت حس سرزندگی نیز میانجامد.

خلاصه و فواید:

1. طول عمر:

شاید این عمدهترین نتیجه شاخصی باشد که از تمرین مستمر حاصل شود. به واسطه تحریک غدد هیپوفیز و صنوبری میتوانید هورمونهای بدن خود را در سطح مناسبی حفظ کرده، افزایش دهید. این کلید اصلی برای برخورداری از عمر طولانی و حفظ جوانی است.

2. سیستم ایمنی قوی تر:

انبساط چی در خط سیر کمری در هماهنگی با استفاده از پمپ پرینیوم، سپر چی حفاظتی (Wei Qi) را تقویت کرده، توسعه میبخشد. این امر ایمنی کل بدن و سیستم دفاعی داخلی را نیز تقویت کرده، استحکام میبخشد.

3. سلامت مغز:

تمرکز چی در مرکز رزونانس بالائی (مغز بالائی) کمک میکند جریان سلامت و پایداری از مایع مغزی نخاعی برقرار شود که به بهبود عملکرد و پاکسازی منظم مغز میانجامد. این امر امکان دارد به سلامت دراز مدت مغز و پیشگیری از بروز اختلالات مغزی نیز کمک نماید.

4. تقویت حس سرزندگی (ارتقای روحی):

در خلال پرداختن به ایدههای ارائه شده، چی به شکل مؤثر و کافی ظاهر خواهد شد که این مورد به شکل طبیعی به برخورداری از روحیه قوی منجر میشود. در ترکیب با سیستم ایمنی قوی، معنای عمیق و هدفمندی از زندگی ایجاد و کمتر به سمت افسردگی و انفعال متمایل میشوید.

نتیجه گیری:

این مقاله صرفاً خلاصهای از یک متن پیچیده در مورد روش مدیریت انرژی بدن و متعاقباً، برخورداری از عمر طولانی است. راز جوانی در متون کهن چینی مورد بحث قرار گرفته است. این مقاله در مورد جوان شدن نیست بلکه ایدههای مهمی در رابطه با کاهش روند سالخوردگی ارائه نموده است. هرچه زودتر تمرین را شروع کنید، ظرفیت بیشتری برای برخورداری از طول عمر خواهید داشت. برای سلامت و طول عمر بیشتر، باید با صرف وقت، مبانی نظری کامل و تمریناتی که در پس عملکرد دو مغز (مراکز رزونانس بالایی و پائینی) جاری است را دریافته، قوانین و روش تأثیر آنها بر ذهن، جسم و روح را درک نمائید. هر فرد باید یک مسیر تمرینی دقیق، سازگار و متمرکز طراحی کند. البته تا رسیدن به موفقیت و پیشرفت، باید زمان زیادی را صرف تعمق، بحث، تجربه اندوزی و مطابقت (مطالعات تطبیقی) نمائید.

درباره نویسنده:

دکتر یانگ، جوینگ – مینگ در سال 1074 به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و از آن زمان تاکنون بیش از 59 عنوان کتاب و DVD در رابطه با هنرهای رزمی و چی کونگ تألیف کرده است. آثار وی در مرکز انتشارات ymaa.com( YMAA) و آمازون (amazon.com) در دسترس است. او همچنین با نگارش چند رمان؛ افکار مختلف، بینشها و دیدگاههای شخصی در مورد زندگی را با خوانندگان به اشتراک گذارده است. آنها در Amazon Kindle در دسترس می باشند.

 این مقاله توسط: نیکلاس سی. یانگ ، دکتر توماس جی. گوتیل، ری کانزاکی و کالین بورسوس ویرایش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *