چی و چی کونگ (بخش اول) 

 

*چی و چی کونگ (بخش اول):                                                                                                          ترجمه: شرمین رضایی

واژه چی Qi در نوشتار قدیمی بر مفهوم وضعیت بدون آتش (No Fire State) دلالت دارد.

ایده های چی کونگ طبی به حدود چهار هزار سال قبل برمیگردد.

در چی کونگ طبی مسئله پیشگیری  حائز اهمیت بسیار است ولی در فلسفه طب غربی بیشتر جنبه انتظار مطرح می شود:انتظار تا بیماری رخ داده و سپس درمان کنیم.

بسیاری از تمرینات چی کونگ بر پایه همین نگرش فلسفی برای پیشگیری طراحی شده اند و نه درمان. دانش غربی نیز امروزه با توجه به اهمیت پیشگیری ، کوشیده تا برداشت قبلی خود را تغییر دهد. از دید دانش چی کونگ و طب سنتی چینی: Traditional Chinese Medicine ( TCM) بدن را میتوان به بخشهای یین و یانگ تقسیم کرد.

۱جسم فیزیکی: Yang Side : بخش قابل مشاهده

۲پیکره انرژی : Yin Side: بخش قابل حس ( حس کردنی)

این باور وجود دارد که هر بخش از موجودات زنده برای عملکرد Function صحیح خود به انرژی نیاز دارد. هر سلول زنده، هر ارگان، به میزان مناسبی از انرژی نیاز دارد و اگر این تعادل به هم بخورد، بیماری رخ خواهد داد.

در سیستم آوانگاری کهن چینی، واژه چیبه مفهوم وضعیت بدون آتش: No Fire Stateاست. برای بیان مفهوموضعیت بدون آتشمثال زیر را در نظر می­گیریم:

اگر یک پنکه را در نظر بگیریم که برای عملکرد خود به جریان الکتریکی ۱۰ آمپر نیاز دارد ( پنکه: بخش یانگ و برق: بخش یین)، اگر برق مناسب دریافت کند، به نرمی و روانی کار می کند. اگر جریان ۱۵ آمپر استفاده شود، پنکه سریعتر و سریعتر چرخیده و بنا بر این حرارت بیشتری ایجاد و اصطلاحا سیستم در وضعیت آتش قرار میگیرد( On Fire),  و اگر جریان ۵ آمپر نیز استفاده شود، پنکه آهسته تر و آهسته تر چرخیده و به دلیل سنگینی در عملکرد چرخشی و ایجاد اصطکاک بیشتر، باز هم حرارت بیشتری ایجاد و بازهم سیستم در آتش قرار میگیرد.

با تفسیری مشابه، در بدن انسان نیز افزایش یا کاهش سطح انرژی باعث ایجاد آتش و افزایش حرارت شده در نتیجه روند دژنراسیون

( Degeneration : تحلیل) ارگانها تسریع و پیرو آن روند سالخوردگی نیز شتاب بیشتری پیدا می کند.

در مثال پنکه، وقتی جریان ۱۰ آمپر برقرار باشد، در شرایط بدون آتش قرار دارد و با افزایش یا کاهش جریان، در وضعیت آتش قرار میگیرد.

پیکره انرژی بسیار تحت تاُثیر احساسات قرار دارد. هنگامی که از نظر احساسی بر انگیخته میشویم، وضعیت میدان انرژی بدن نیز تغییر میکند. به عنوان مثال هنگام خوشحالی و شادمانی، قلب با سرعت بیشتری می تپد و این مسئله حتی میتواند به حمله قلبی بیانجامد. در اینحالت ما سریعتر نفس میکشیم تا بدینوسیله چی اضافی را تخلیه نماییم. در حالت خشم، انرژی در کبد گیر می کند و عملکرد این ارگان را مختل میکند و در شرایط خشم زیاد و گیر انرژی زیاد در کبد، فریاد ( داد زدن) به رها سازی این انسداد کمک میکند.

به هنگام غم و غصه، بدن با کاهش انرژی رو بروست و با افزایش زمان دم، میکوشد تا این مشکل را برطرف نماید. ________________________________________________________________________________________

*مرجع:                                                                                                                                                                               Understanding Qigong

By:Grand Master Dr. Yang Jwing Ming

YMAA International

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *