تای چی چوان و تویی شو سنتی (بخش دوم)

*تای چی چوان و تویی شو سنتی (بخش دوم)                                                                       ترجمه: شرمین رضایی

چه عاملی در تای چی چوان رابط بین ذهن و بدن است؟

احساس: Feeling پل ارتباطی میان ذهن و بدن است:

Mind(ذهن)                     Feeling (احساس)                   Body (بدن)

 

احساس از دستگاه عصبی منشاء می گیرد و رشته های عصبی همان فیبرهای الکتریکی هستند. پس اگر الکتریسیته به میزان کافی در دسترس باشد، رشته های عصبی از حساسیت لازم برخوردار شده و شما احساس حضور دشمن را بهتر تحربه خواهید کرد.

احساس حضور دشمن     The Sense of Enemy

از شرایط بسیار مهم در تحریک جریان انرژی و مفهوم بخشیدن به اجرای فرمهای سنتی رزمی به ویژه اجراهای درونی است.

گفته شد که ذهن و بدن از طریق احساس با یکدیگر مرتبط هستند و این ارتباط از طریق دستگاه عصبی صورت می پذیرد. مقدار کافی انرژی (Qi) برای عملکرد صحیح(Function) و حساسیت پذیری مناسب رشته های عصبی مورد نیاز است و در اینصورت ارتباط ذهن و بدن به خوبی برقرار خواهد شد.

ارتباط تحت عنوان:

Mind Qi Body

در تفکر چینی، معادل ارتباط زیر در تفکر غربی است:

Mind Nerves Body

نکته بسیار مهم، توجه به احساس است.

در بحث کاربردهای رزمی تای چی چوان، همواره از احساس صحبت می شود.

احساس مانند زبان است (Language) که ایجاد ارتباط میان ذهن و بدن را ممکن می سازد.

میزان حساسیت و تحریک پذیری شما، کلید اساسی برای ارائه و اجرای موفق و عمیق تکنیکهاست. به عنوان مثال، اجرای فرم بلند سنتی از سبک یانگ با سرعت معمولی چیزی در حدود بیست دقیقه به طول می انجامد. یعنی در طول این بیست دقیقه، شما در وضعیت بالانس و ” وضعیت ووجی”  تمرین می کنید. می توانید به سمت Yin Side تمرین کنید که در اینصورت فرم را آهسته تر و آهسته تر اجرا می کنید و لازمه این کار تمرکز، آرامش و رهایی عمیق است. این قابلیت که بتوانید فرم را به صورت اجرای آهسته: Slow Taijiquan مثلا در طول یک ساعت تجربه کنید، کار ساده ای نیست. یعنی طول دم و بازدم شما باید سه بار عمیق تر و هر حرکت فرم باید سه بار آهسته تر انجام شود. شما نمی توانید تنفس خود را نگه دارید چون در اینصورت بدنتان گرفته و منقبض شده و از رهایی که شرط اساسی پرداختن به تای چی است فاصله می گیرید.

ذهن برای رسیدن به این قابلیت باید به مراحل بالایی از رهایی و تمرکز برسد. این بخش، جنبه “یین” تمرین تای چی چوان است که برای رشد درونی و ذخیره سازی ” جین: نیروی رزمی” استفاده میشود. با وصول به چنین آرامش و تمرکز عمیقی، به تدریج چشم سوم باز خواهد شد.

جنبه یانگ تمرین تای چی آنستکه رفته رفته فرم را سریعتر و سریعتر تمرین کنید.

تمرین سریع تای چی چوانFast Speed Taijiquan ، روش اساسی برای ترکیب “جین: نیروی رزمی” و تکنیک است. با این روش تمرین، شما خواهید توانست تا انرژی درونی خود را به صورت فرم و نیروی بیرونی ابراز کنید.

هنگامی که بتوانید تنفس و گردش انرژی را با حرکات هماهنگ کنید، باید فرم را سریعتر و سریعتر تمرین کنید. در مبارزه حقیقی، شرایط به سرعت تغییر می کند پس باید بتوانید سریع واکنش نشان داده، از تنفس، جینJin و تکنیکها به صورت هماهنگ و پیوسته استفاده نمایید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *